Wednesday 17 July 2013

BLOTT SVERIGE SVENSKA PREPPERS HAR

Om varulven kommer

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...kanske både och? Ett företag i USA (var annars?) har i vilket fall lanserat ammunition i guld och silver till de populäraste pistolkalibrarna.

Exakt vad för situation de ser framför sig där den här kombinationen skulle vara optimal vet jag inte riktigt. Varulvar och vampyrer finns ju som bekant inte och oavsett så har vi inga vetenskapliga bevis för att silverkulor faktiskt skulle vara farligare för dem än bly.

Kolla själv in Apocalypse Ammunition och avgör om det verkar vettigt. Jag tycker personligen att det är bortom knasigt.

FREDAGEN DEN 20:E JANUARI 2012

Ta alarmet på allvar

Jag satt sömnlös och surfade mellan olika nyhetssidor om den tragiska och onödiga fartygsförlisningen utanför Toscanas kust när jag läste det här som verkligen fick mig att haja till:
Läs det och låt det sjunka in. Visst, man kan vara en hjärtlös jävel och tycka att Sandor Feher får skylla sig själv som promenerade rakt in i döden för en fiols skull. Dock illustrerar det något som forskningen har visat, att människor har en tendens att bagatellisera faran. Nu hade i och för sig Sandor Feher god hjälp av delar av besättningen, som uppmanade passagerarna att återvända till sina hytter en halvtimma innan fartyget kantrade. Detta i sin tur kan möjligtvis förklaras av kaptenens nonchalanta attityd.

Men oavsett, Sandor Feher gick med flyttvästen på tillbaka för att hämta ett musikinstrument, tvärtemot allt vad vi vet om evakueringar, antagligen för att situationen verkade inte så allvarlig. Vilket leder oss till att återigen konstatera att ens viktigaste överlevnadsverktyg sitter mellan öronen. Planera, rekognoscera och var förberedd.

För många år sedan berättade en god vän att det första h*n gjorde när han kom till ett hotell var att ta reda på var nödutgångarna låg. Då skrattade jag. Idag gör jag själv likadant. Jag både kollar upp det och går dit ett par gånger. Jag ser även till att det väsentliga är nedpackat i enkelt transporterad väska.

Men framför allt är jag beredd på att det kan uppstå ett skarpt läge. Ringer brandalarmet är det ingen övning. Det är allvar.

SÖNDAGEN DEN 15:E JANUARI 2012

Ny svensk survivalistblogg

Ännu en svensk har vaknat och börjat blogga om sin väg mot resiliens Tulum. Nystartad men lovande.

FREDAGEN DEN 13:E JANUARI 2012

Tummen ur-2012 blir året jag tar EDC på allvar


För två år sedan fick jag min Highland Forces Patrol Pack, en ryggsäck som tjänat mig väl och som jag är nöjd med, trots att den inte blev den EDC-väska jag hoppats på. Anledningen till detta är bristen på småfack vilket gör att allt ligger i en enda oreda på botten av det stora facket.

Nu har jag dock rått bot på den saken. Igår åkte jag och köpte skodon och fleecetröja till barnet på XXL i kommunen och passade på att inhandla en Haglöfs Chill. Inte bara hade den alla de där småfacken jag saknat, den är dessutom väldigt diskret. Grey man in absurdum.

Så nu ska den fyllas med innehåll. Vad har du i din EDC? Tipsa gärna kommentarsfältet.

TISDAGEN DEN 3:E JANUARI 2012

Minns du Fukushima?

Förra årets mest nedtystade katastrof var utan tvekan reaktorhaveriet i Fukushima. Det mörkades inte helt men nog märktes det att man inte ville oroa fårket i onödan. Det är ju onekligen så som Cornucopia? ofta påtalar, att kärnkraft troligen måste ingå i energimixen om vi ska ha en suck att klara övergången från fossilsamhället till nästa fas.

Det som inte nämndes i media angående Fukushima var ju omfattningen och konsekvenserna av katastrofen. Man har exempelvis inte hört ett ord om den japanska parlamentsledamoten Takeshi Tokudas påstående om att den första explosionen inte alls var en vätgasexplosion utan att det var en kärnexplosion,

På samma sätt finner jag ingenting i svensk media om att man har hittat luftburet plutionium i Litauen. Halterna är förvisso inte höga men plutonium är världens giftigaste ämne och störst är riskerna vid inandning.

Det värsta är att mot plutonium finns inget skydd. Man kan ju inte sluta andas och inga kända motmedel finns vad jag vet. Saken tas säkerligen på stort allvar hos berörda myndigheter men vad ska de göra? Vara ärliga kanske?

MÅNDAGEN DEN 2:E JANUARI 2012

Nytt år

Så kom det till slut, 2012... Jag har inte gjort några vidare utfästelser inför det nya året förutom att konstatera att trots att sfärisk också är en form så är det fel form. Årets fjällvandring var onödigt tuff på grund av att jag hellre slöade framför datorn än ryggsäckstränade under våren. Ändring på det inför årets vandring med andra ord. Dessutom ska familjen med och då duger det inte att vara klen.

För min egen del var förra året ett monumentalt skitår. Jag kämpade med följderna av min fars bortgång (det visste ni inte...) och det vart inte så mycket med survivalismen. Det tänkte jag ändra på i år. Förvisso så har jag radikalt minskat lagerutrymmet hemma när jag bytte ner mig i lägenhetsstorlek men nöden är uppfinningarnas moder. Jag har fortfarande någon garderob kvar att fylla. Jag tänker plastbackar med lock.

För jag är fortfarande övertygad om det förnuftiga med prepping. Inte för att klara zombie-apokalypsen utan för att vara trygg i en allt otryggare värld och det är så lite som behövs kunna hantera störningarna som uppstår. För de gör det, uppstår störningar i vårt överkomplexa samhälle.

Som när jag kom hem från jobbet i kväll och öppnade nätutgåvorna av de vanligaste tidningarna: ICA kanske inte kan få in leveranser förrän på onsdag och en stadsdel i Stockholm har svämmats över av en vattenläcka. Förvisso varken handlar jag inte särskilt mycket på ICA eller bor i Stockholm men det var inte poängen. Saken är att sådant här händer jämt och överallt.

Så nya preppingtag. Och kånka mer ryggsäck i backar... God fortsättning på er!

TISDAGEN DEN 27:E DECEMBER 2011

Prophets of doom



Ett antal herrar med mustasch diskuterar sina värsta mardörmsscenarion. Kändast är Michael C. Ruppert men de andra har intressanta synpunkter på den förestående kollapsen. Intressant men inget för den orolige. Som resten av den här bloggen med andra ord.

Sparsamhet på nätet

Genom min dagliga surfrutin snubblade jag över IYAMCHEAP, en hemsida där människor delar med sig av sina spartips. Sidan är amerikansk och alla tips är kanske inte användbara i Sverige.

För den som söker svensk inspiration till ett mer ekonomiskt liv finnsLeva Billigt. I mångt och mycket fungerar det som en länksamling. Surfa runt och bli inspirerad.

No comments:

Post a Comment